Dnes
platíme za chléb penězi, dříve se
chlebem uhrazovalo zlato! Jakou hodnotu a význam
má dnes chléb?
Hladovějícímu Afričanovi, může
zachránit život, kdežto pro Evropana představuje pouze
základní potravinu.
Z
jiného pohledu je chléb vzpomínkou
na Ježíše Krista, který kdysi
prohlásil: „Já
jsem chléb života! Kdo přichází ke
mně, nebude nikdy hladovět, a kdo věří ve mne, nebude nikdy
žíznit.“
Jak vidno,
tento druh pečiva není ledajakou poživatinou,
protože představuje duchovní energii, jakousi vzpruhu,
která v této nelehké době
pomáhá všem
strádajícím lidem. Jelikož
počátky pečení chleba spadají až do
Neolitu, tj. období okolo 10 000 let před
naším letopočtem, není na
škodu se seznámit s historií vzniku
božího daru (chleba), zrovna tak i s tajemstvím
jeho výroby, které vykazuje určité
prvky mysticismu.
Úcta
zaniká!
Má
babička říkávala: „Za mých
mladých let byl pro nás chléb jako
nejdražší dort.“ Dokud jsme nakupovali
chléb v obchodě, babiččiným slovům bylo rozumět
jen velmi těžko, netrvalo však dlouho, abych pochopil
pohnutky této staré ženy, která o
kupovaném chlebu prohlašovala, že je to
nepoživatelná hnusota. Nepředvídané
okolnosti však zapříčinily, že se u
nás začal péct domácí
chléb, který chutnal nesrovnatelně
lépe než z obchodu.
Teprve
tehdy jsem si uvědomil, o čem je pekařství, a
také proč domácí pečivo
chutná jinak, tedy delikátněji než z
obchodní sítě. Není se čemu divit, že
se v očích seniorů vytrácí lesk
někdejší pekárenské
slávy.
Zamysleme se nad tím, jak by asi chutnalo pečivo bez
konzervantů a jiných znehodnocujících
příměsí, protože chceme-li něco
porovnávat anebo vyhodnotit, je zapotřebí okusit
dřívější příchuť poctivě
vyrobeného chleba, který si můžeme i v
domácích podmínkách dle
starých receptur vyrobit (upéct).
V minulosti různá sdružení, čili cechy, striktně
dohlížely nad kvalitou a produkcí
prodávaných výrobků.
Zasvěcení mistři měli tehdy právo kontrolovat
celkovou řemeslnickou výrobu, včetně
pekárenské produkce, mimo jiné měli na
starost i výchovu svých učedníků, aby
udrželi fungující řád a
historické poslání
cechovních spolků, což posilovalo
tehdejší řemeslnickou zručnost i vysokou
úroveň, jež se dnes vytrácí ze
všech oborů lidské činnosti.
Co bychom v této době, kdyby nastal
globální výpadek
elektrického proudu, dokázali zhotovit či
vyrobit? Čest byla kdysi důležitější než
materiální bohatství, i když to na
první pohled vypadá jako holý nesmysl,
tak to byl jeden z hlavních důvodů, proč v dobách
cechovních pořádků, bylo téměř
nemyslitelné okrádat (šidit)
potravinové výrobky na úkor kvality.
Ctnost i úcta stála vždy nad
vším, podle této
zákonitosti chutnalo i
dřívější pečivo, o kterém
dnes můžeme jen snít! S úctou rovněž
souvisí respekt k přírodě, ale i Bohu,
který se pod maskou technologického vzestupu
očividně vytratil.
Kdybychom
měli vůči předkům alespoň nějakou úctu, tak bychom nemohli
vést debaty nad tím, jestli lze využít
přebytky obilí k výrobě elektrického
proudu. Podobné šílenosti vznikaly
mezi lety 2004 až 2005, tehdy totiž došlo k
nadúrodě obilí.
Místo toho, abychom rozšířili
potravinové sklady na uložení obilí
(sýpky), tak jsme neočekávaně
navýšené zásoby, rozprodali
pod cenou do zahraničí, nebo ještě hůře,
spálili jako biomasu (cca 150 tun obilí). Pokud
by se v biblických časech sedmileté hojnosti,
takto choval i egyptský faraon, jeho národ by
vymřel v důsledku strašlivého hladomoru.
Někteří čtenáři se mohou nad tímto
připodobněním jen pousmát,
zvláště když máme přeplněné
obchody kazících se potravin. Jestliže by ale
někdy nastala perioda biblických kataklyzmat, třeba
ničivá sucha, úsměv z rozmaru by nás
náhle opustil! V případě, že máme
všech pět pohromadě, není zapotřebí
číst přihlouplé komentáře o
měnícím se počasí, abychom se sami
dovtípili, že přichází
období velkého nečasu. Ale raději se vraťme k
původnímu námětu, čili k zvyklostem
pečení chleba, jenž je kulturní chloubou
té či oné doby.
Ještě
v nedávné minulosti, mohli péct
chléb jen ti nejzkušenější
mistři svého řemesla, a to zejména kvůli
středověké pověsti, která považuje
bochník chleba za svátost, jež
vytváří pouto mezi nebem a zemí. Ať
tak či tak, chléb si zasluhuje daleko
větší úctu, a to ve smyslu
lepší chuti, barvy a vůně, nebo také
ve způsobu jeho přípravy, protože strojové
zpracování těsta, uráží
dávnou tradici osvícených mistrů
pekařů.
Například,
rozpékané pečivo je novodobý
technologický postup, který
využívá nejrůznějších
aditiv, tj. tuky, emulgátory, stabilizátory a
kypřidla, bez ostychu řečeno:
„chemikálie“.
Státní dozorové orgány, na
rozmrazeném pečivu sice nic závadného
nespatřují, znepokojené
zákazníky však nelze také
přehlédnout, i když se v tisku
dočítáme, že rozpékané
pečivo ze zmrazených polotovarů Čechům nevadí.
Tohle zdánlivě čerstvé pečivo, můžeme bez obav
přirovnat k mraženému ovoci či zelenině, vypadá
nádherně, ale je bez chuti!
Dozvěděl
jsem se, že někteří konzumenti tohoto pečiva mají
trávicí potíže, což potvrzuje
záporná reakce některých
zvířat, která k rozpékanému
pečivu ani nečichnou. Možná to způsobuje E466, neboli
karboxymethylcelulóza, jejímž základem
je celulóza získaná chemickou cestou z
dříví.
Tohle éčko podle Lukáše
Zeleného z dTestu, se mimo jiné
přidává do projímadel, dokonce jej
využívá těžařský průmysl při
dobývání ropy. Jak vidno, z
pekárenských produktů se nepozorovaně
stává syntetická strava,
plná nepřirozených ochucovadel
(látek), jenž výrazně snižují
chuťové vlastnosti jakéhokoliv pečiva.
Nepeče-li se chléb s láskou, potom vždy
chutná jako žába, to byla vskutku
nezapomenutelná moudrost mé babičky.
Nemáte pocit, že tahle slova platí pro
všechny obory lidské činnosti? Takže když se
budeme chovat s úctou k tradicím i
našim prozíravým předkům, nemůžeme
tratit ani v časech budoucích!
Nic nevoní
ani nechutná lépe, než
chléb!
Hodnota
chleba se dříve vyvažovala zlatem, například
dělníci stavějící pyramidy
dostávali odměnu v naturáliích, tou
odměnou jim byl chléb a pivo. Bochník chleba je
totiž symbolem srdečnosti, vedly se o něj války, je to
takříkajíc duchovní strava
věřících lidí.
Váží se k němu různé pověry,
které nám mají připomínat
jeho důležitost v potravinovém žebříčku člověka.
K chlebu vezdejšímu modlí se
křesťané v Desateru a Čechy po generace provázel
jako ochránce. Do první koupele novorozence se
například dával kousek chleba, aby
dítě nikdo neuhranul.
Bochník
se před sázením do pece žehnal, proto jej
lidé používali jako talisman během
spánku. Jako velké neštěstí
bylo vnímáno upadnutí chleba, a
jestliže ho někdo nechal ležet na zemi nebo na něj
šlápl, věřilo se, že bude hladovět. Pokud se
chtěl někdo uctít, byl podarován chlebem.
Z bochníku se také věštila budoucnost,
hospodyně do prvního chleba, upečeného v
prosinci, zabodla nůž. Jakmile zrezavěl, čekal se
nepříznivý rok, v opačném
případě se očekávala bohatá
úroda. Voda kterou se omýval chléb, se
používala k léčení, i
zvířata se takto léčila. Mnoho nemocí
se tudíž zaříkávalo a
zažehnávalo chlebovou kůrkou.
Většina
spotřebitelů se domnívá, že měkký
chléb vykazuje lepší čerstvost a
kvalitu, jenomže opak je pravdou. Dobrý chleba by měl po
zmáčknutí zapraskat, spodní kůrka po
poklepání zazvonit, to je známka
výborné kvality.
Nejkvalitnější chleba poznáme tak,
když nám vydrží jeden až dva týdny,
sice bude o něco tvrdší, ale je stále
poživatelný i po tak dlouhé době.
Naopak chleba plný éček a jiné chemie,
nevydrží déle než dva dny. Je zjevné,
že konzervanty, stabilizátory, éčka, nejsou
garantem vyšší trvanlivosti, ani
kvality, tudíž se nabízí
otázka, proč tyto látky velkoproducenti doposud
používají?
Mějme stále na paměti, že chléb je produktem
lásky a těstem náboženské
víry, není dobré ho jakkoliv omezovat,
balit jej do plastových folií nebo
sáčků, neboť v nepřirozeném klimatu
podléhá choroboplodným
plísním, na rozdíl od lněné
utěrky, která chléb udržuje v dokonalé
svěžesti.
Tajemství
chlebového těsta
Již
ve starém
Egyptě, tedy kolem roku 1500 před naším
letopočtem, znala starověká civilizace na Nilu,
chléb vyrobený z kvásku. Teprve až v
19. století se podařilo odhalit bakterie
zapřičiňující kvašení.
Vědění o kvásku se předávalo utajenou
formou z otce na syna, každý pekař si dodnes pečlivě
chrání svůj kvásek, protože bez
této esence chléb není chlebem! K čemu
vlastně slouží kvásek?
V přírodním kvásku jsou obsaženy
kvasinky a bakterie, které uvolňují
kysličník uhličitý pro chlebové
póry, tyto bakterie mléčného
kvašení způsobují, onu typickou lehce
nakyslou chuť a starají se o pevnost nakynutého
těsta.
Při tomto procesu vznikají různé vitaminy i
enzymy, které zajišťují
snadnější stravitelnost škrobů a
lepší využitelnost
minerálních látek. Kvásek
se připravuje z mouky a vody (v poměru 1:1.), tato směs se
nechá při teplotě 25 – 30 stupňů odležet, cca 2
– 3 dny.
Během
této doby se bakterie a kvasinky postarají o
reakci z níž vykyne kvásek. Takhle
připravený kvásek se smíchá
znovu s moukou, vodou, a nechá se opětovně uležet. Z
jedné části se upeče chleba, zatímco
druhá polovina (zbytek) se uchová pro
kvašení další
dávky.
V tomto směru jde o stále se opakující
postup, který může při životě udržet i ty
nejstarší kvásky, jež mohou
pocházet i z dob starého Egypta.
Každopádně některé rodinné
pekárny využívají doposud
kvásky svých praotců, neboť tato
pekařská tradice dodává chlebu svou
osobitou, ba co víc, jedinečnou vůni a chuť.
Odborníci
na výživu tvrdí, že
kváskové pečivo výrazně upravuje
zažívání, omezuje
nadýmání, a tohle svědčí
pravidelnému vyprazdňování. Z
jiného úhlu pohledu lze na kvásek
nahlížet, jako na životabudič
obohacující jakýkoliv druh pečiva. Je
to zcela přírodní kypřící
prostředek, který při pečení nahrazuje
prodávané kvasnice.
Málokdo ví, že ještě před 20 až 30
lety, se chléb pekl jen z mouky, vody, kvásku a
kmínu, čistě náhodou, nebyla snad v těchto časech
naše populace zdravější než dnes? V
současnosti pekárenský průmysl, ustoupil od
používání kvásku při
výrobě chleba, zejména z toho důvodu, že
kynutí trvá déle, ale také
kvůli náročnosti na přípravu, která
vyžaduje vytracenou zručnost či zkušenost
pekařských mistrů.
Otázkou pak
zůstává, jestli chléb bez
kvásku, lze stále nazývat chlebem,
když není dodržena jeho tisíciletá
výrobní receptura. Je to stejné, jako
bychom uvařili pivo, které by podle
dnešních zvyklostí neobsahovalo
žádný chmel! Mohli by jsme tomuto
mírně alkoholickému nápoji
ještě říkat – pivo? Dříve se
věřilo: „Kdo zneuctí chléb, toho stihne
Boží trest!“ Co asi nastane, když je
výše patrné, že chléb je
zneuctíván celou současnou civilizací?
KONEC
REKLAMA