Lidské
myšlenky
jsou vskutku fascinujícím výtvorem
našeho nevědomí, proto jsou
nevyčerpatelným pramenem všech možných
představ a vizí, které v našem mozku
neustále tečou jako voda v řece, a tím se
pomyslný tok veškerého
myšlení zhmotňuje do
přítomného času, v němž pak
dochází k shlukování
subatomárních částic, jež jsou
posléze exponovány do
všudypřítomné reality. Sice
nevíme odkud k nám
přicházejí, co je řídí ani
ovlivňuje, zato však zcela bezpečně víme, že tu
jsou s námi od nepaměti, tedy od té doby, co
člověk kráčí po této
nádherné planetě.
Nelze je potlačit, ba ani omezit, tudíž
představují v lidském životě DOBRO a ZLO, a z
těchto dvou myšlenkových proudů poté
pronikají do reality famózní
umělecká díla (stavby), nebo
destrukční postoje vymykající se
logice a zdravému rozumu. (Pozn.
zastávám názor, že vesmír
je výsledkem nadpřirozené MYŠLENKY, do
níž byl vdechnut
samorozvíjející se koncept života, v
němž panují podmínky polarity, tj. dobro a zlo,
tma či světlo, plus nebo mínus, jinak esoterickým
jazykem řečeno - Jin a JANG
Bez nich bychom žili pod širou oblohou
Kdybychom neměli žádné
myšlenky, svět by už nebyl tím, čím je
dnes! Z tohoto úhlu pohledu jsou základem
lidského vzestupu, zatímco v těchto časech
přispívají naopak k civilizačnímu
úpadku, z kterého se jednou paradoxně může zrodit
diametrálně odlišná a hlavně
vyspělejší civilizace - posuďte sami.
Jednoduše řečeno, myšlenky jsou
vyjádřením všeho možného,
neboť to ony stvořily leckteré moderní
vymoženosti, které v běžném životě
využíváme, tj. například
domácí elektronika, dopravní
prostředky, telekomunikační technika atd.
Proto pohleďme v tomto článku na
myšlenky z oné nadčasovosti, neboť tyto
mozkové impulsy utvářely vzhled námi
obývaného prostoru a reality. Níže se
ještě dozvíte o myšlenkách,
které svou vibrací mohly tento svět o ledacos
obohatit. Bohužel, kvůli jejich nadčasovosti se nedokázaly
ve společnosti prosadit.
Opovrhovaná stavba
- dnes ji
vyhledávají turisté z
celého světa
Pokud navštívíte
francouzskou metropoli Paříž, nepochybně tam
spatříte tyčící se do nebe železnou
věž, která sem ročně přiláká cca
šest milionů turistů z různých koutů světa. Z
dnešního pohledu bychom mohli konstatovat; kdyby
nestála v hlavním městě Francie tato
železná stavba – Paříž by nebyla
Paříží!
Vskutku, tato pompézní
vyhlídková věž se jeho tvůrci opravdu povedla,
když se stala nedílnou součástí
kulturního města ležícího na Seině.
Architekt a stavitel této věže - Gustave Eiffel,
dokázal svým tvůrčím
nápadem natolik předběhnout dobu, že se jeho
myšlenka zhmotnila do reality, čímž se stala
věčným symbolem hlavního města
galského kohouta.
Jenomže dnes málokdo ví, když se roku 1887 začalo
s její výstavbou, že se proti tomuto
architektonickému klenotu pozvedl u
místních obyvatel nevídaný
odpor, který vyústil v protesty. Umělci psali
různé petice, aby se přestalo s výstavbou
plechového monstra, jak byla Eiffelova věž ještě
před jejím dokončením
nazývána.
Ve veřejnosti v této době převládal
názor, že křehký skelet z oceli při
výšce 300 metrů, může snadno padnout k zemi. V
deníku Le Temps byl Eiffel dokonce obviněn z toho, že chce
tímto sloupem sešroubovaného plechu,
zohyzdit a zneuctít Paříž. Kupříkladu
spisovatel Guy de Maupassant, jeden z největších
odpůrců Eiffelovy věže, později se stal jejím
pravidelným hostem, když tam v prvním patře
navštěvoval nově zřízenou restauraci. Tuhle
náhlou změnu v jeho postoji odůvodnil tak, že je to
jediné místo v Paříži, odkud se na věž
nemusí dívat.
Z toho plyne jedno zajímavé
poznání; nejkritizovanější
stavby a myšlenky se trvale usazují v
nadčasovém chrámu věčnosti. Zatímco
společensky uznávané a nikým
nezpochybňované ideje, jsou z hlediska času jen odpadem
končícím v nicotě. Vzpomeňme v tomto kontextu na
projekt architekta Jana Kaplického, jehož
kontroverzní záměry na stavbu
Národní knihovny ve tvaru chobotnice, vyvolaly
obrovskou nevoli a odpor široké veřejnosti. Na
první pohled to byla šílená
konstrukce s křiklavými barvami,
nezapadající do historického
rázu staré Prahy.
Ještě k tomu dodám, kolik obdobně
„moderních“ budov
narušujících integritu
staré Prahy, bylo během dvaceti let postaveno?!
Není vám podezřelé, proč se nevzedmul
proti současné invazi modernismu stejný odpor
veřejnosti i politiků, jako v případě navrhované
chobotnice architekta Jana Kaplického, ve které
měla být umístěna Národní
knihovna českého národa?
Musím se přiznat, že Kaplického tzv. BLOB
vyvolává pocit kýče, ale přesto
přitahuje! Nejspíš proto vzbudil tak
obrovský zájem, ať už v tom pozitivním
nebo negativním slova smyslu. Z tohoto pohledu je
možné dospět k názoru, že naše
hlavní město možná přišlo o novodobou
dominantu, která se mohla ve světě proslavit podobně, jako
Eiffelova věž v Paříži. Mějme stále na paměti, že
to, co je nejvíce zavrhované a vzbuzuje nevoli,
po určitém čase vykazuje tu
nejvyšší možnou hodnotu, ať se to
týká čehokoliv!
Perla moderní architektury, která neměla
ustláno na růžích
Australský kontinent je v
porovnání s jinými částmi
světa, velmi neobvyklým světadílem, kde se můžeme
setkat s nevšedními zvířaty a
rostlinami, které se jinde než u protinožců
nevyskytují. Za zmínku stojí
uvést alespoň klokana, koalu, ptakopyska nebo
tasmánského čerta. Tato zvířata
reprezentují celou Austrálii a její
pozoruhodnou přírodu, přesto si však
turisté spojují tento kontinent se zcela
odlišným symbolem, který
stojí v popředí před ostatními ikonami
tohoto zajímavého světadílu.
Na všech možných turistických
fotografiích a prospektech o Austrálii, je
vyobrazena slavná Opera v Sydney, která byla
slavnostně otevřena v roce 1973. Ještě v prvních
letech krátce po dostavbě tohoto
úchvatného díla, ani ve snu nikoho
nenapadlo, že zrovna kulturní centrum se stane
nejvyhledávanějším místem a
atrakcí v Austrálii.
Operu v Sydney navrhl dánský
Architekt - Jørn Utzon, který zvítězil
v mezinárodní soutěži s tímto
skvostným nápadem, jenž dnes patří k
novodobému divu světa! V roce 2007 byla Opera v Sydney
zapsána na seznam světového kulturního
dědictví UNESCO. To se stalo ještě za života pana
architekta Jørna Utzona, který byl
jediným žijícím projektantem, jenž se
dožil takového prestižního ocenění! To
je vskutku úctyhodné, nemyslíte?
Je pravdou, že nedohlížel až dokonce na realizaci tohoto
stavebního plánu, protože se Utzon po roce 1965
dostal do konfliktu s tehdejším ministrem
veřejných prací Davisem Hughesem, kvůli rozpočtu
a financování náročné
stavby. Proto opustil Austrálii, což mu pokazilo pověst a
zabránilo v
získávání
dalších velkých zakázek.
Teprve až po přelomu století získal Utzon -
Pritzkerovu cenu za rok 2003, čestné občanství a
čestný doktorát a také
Australský řád. Znovu připomenu, že na
počátku všeho je jiskra v podobě
myšlenky, z níž vzešla kromě
jiného také dominanta a symbol
Austrálie.
Ve vodě je síla, to už věděli naši
předkové
Voda je život, o tom není pochyb!
Naši předkové si dobře uvědomovali, že voda
není jen nezkrotný živel nebo tekutina k
pití, ale také významný
prostředek jehož lze využít k přepravě. Vikingové
na svých lodích dopluli až do Grónska,
možná i na sever amerického kontinentu, a to
díky vodě, neboť ta vytváří
propojení mezi jednotlivými pevninami.
Starořímské akvadukty transportovaly pitnou
čistou vodu z horských oblastí do
míst, kde byl nedostatek vody a vláhy. Dostatečně
velké akvadukty byly zas využívané k
přepravě surového dřeva a jiného
materiálu. Kupříkladu na Šumavě byl
postaven důmyslný vodní kanál,
který sloužil k plavení
dříví od roku 1793 do roku 1962. Díky
Schwarzenberskému plavebnímu kanálu se
topné dřevo dostávalo tou
nejjednodušší cestou, do
tehdejší habsburské metropole, tedy do
Vídně.
O čem to vypovídá? Naši
předkové si byli dostatečně vědomi toho, jaký
potenciál jim k přepravě voda poskytuje. Takže je velice
podivné, proč v dnešních časech, ve
kterých žijeme již teď na úkor budoucnosti, kvůli
vyčerpaným energetickým zdrojům,
nevyužíváme dostatečně vodních sil k
úspoře paliv a pohonných hmot, dokonce i vody
samotné.
Některé myšlenky neumírají,
protože jsou času-vzdorné
V tomto článku bych vám
rád představil myšlenku, která
má své počátky už ve středověku.
Jedná se o propojení Dunaj - Odra –
Labe. Rovněž tento návrh rozděluje společnost na dva
nesmiřitelné tábory, ale to pořád nic
nemění na tom, že tuhle ideu lze zařadit do mnou
zmiňované nadčasovosti, která předběhla svou dobu
o neskutečných 700 let, protože již Karel IV. se
pokoušel vybudovat vodní cestu Dunaj - Vltava -
Labe.
Nejsem zastáncem megalomanských projektů,
nicméně v tomto případě nejde o megalomanii, ale
o vodní dopravu, která patří vůbec k
těm nejšetrnějším vůči
životnímu prostředí. Nadměrné
náklady jsou dnes častou příčinou
četných dopravních nehod, zbytečných
dálničních uzavírek,
vysokých nákladů na přepravu a bezpečnost, ale i
jiných komplikací. Tyto předestřené
problémy se však netýkají
vodní dopravy!
Investice do vodních cest a koridorů
mají celonárodní význam,
protože při jejich výstavbě se musí vyčistit
zanesená koryta řek, což výrazně
zvyšuje protipovodňovou ochranu. Dočetl jsem se, že se v
projektu vodního koridoru Dunaj - Odra - Labe,
počítá i s retenčními
zásobníky, tudíž bychom mohli v
období sucha čelit nedostatku vody v řekách.
O tom, jaké vyžití poskytují
vodní cesty nemá smysl ani hovořit, jen tak pro
představu uvedu, že 7200 kilometrů vodních cest nalezneme ve
Francii, a tyto plavební spojnice
lákají tisíce turistů z
celého světa k nezapomenutelným
toulkám po vodní hladině. Jenomže
vodní koridor... Dunaj - Odra - Labe,
nabízí toho mnohem víc, než jen
odpočinek a radovánky na vodě. Pokud bychom však
zrealizovali výše uvedený
vodní koridor, měli bychom tak poprvé v historii
napojení na moře!
Přínos pro naši ekonomiku je taktéž
nezanedbatelný! Příliv turistů
obdivujících ČESKÉ i
MORAVSKÉ pamětihodnosti, to by jen
zvýšilo atraktivitu našeho
státu. Tato pozitiva je zapotřebí vůči
případným potížím s
výstavbou, určitě zohlednit. Chopí se
státní správa takové
příležitosti a podpoří výše
uvedený koridor? Pomohou naši politici uskutečnit
tuto nadčasovou myšlenku, která nám
neustále připomíná odkaz, na vzdělance
a zakladatele nejstarší české
univerzity - Otce vlasti Karla IV. Je známo, že voda
zesiluje ekologické cítění, tak proč
ho tímto projektem neposílit?
Samozřejmě, každý zásah do krajiny
přírodu něco stojí, to nelze popřít,
jenomže v tomto případě se nám
naskýtá možnost výběru, vybrat si z
nejhoršího to nejlepší!
Civilizační vývoj nelze zastavit, budujeme
mnohamiliardové dálniční a
železniční koridory, tak proč se tedy projednou nerozhodnout
ekologičtěji? Co se asi stane s touto nadčasovou myšlenkou?
Pokud to ještě nevíte, připravené
plány na tuto významnou investici pro ČR, ve
svém volném čase v zájmu budoucnosti
našeho národa do
sebemenších detailů, precizně vypracoval
ostravský architekt Augustin Milata. Otázkou
však zůstává, jestli vodní
koridor zpřístupňující Čechům moře,
neskončí kvůli omezenosti, ale i nedostatečné
prozřetelnosti, stejně jako Kaplického chobotnice, kterou už
můžeme obdivovat nebo kritizovat, pouze na papíře jako
náčrt neuskutečněné myšlenky.
Přicházejí z jiných sfér
Chápu, že nadčasovým
myšlenkám nemůže kdekdo rozumět, tím
spíš bychom si měli vzít
dobrý příklad z toho, čím
vším si musela projít
výstavba Eiffelovy věže, anebo Opera v Sydney, atp. Na
těchto všech uvedených příkladech je
totiž patrné, že neobyčejné myšlenky
neumírají, akorát se občas z času na
čas přesouvají do jiných dob a podob, aby
posléze vykvetly jako růže po dešti.
Nadčasové myšlenky se těžko prosazují,
neboť jsou příčinou nevysvětlitelného strachu a
obav, protože nezapadají do přítomnosti,
tudíž vyvolávají časté
konflikty ve společnosti. Jedno však musím
podotknout, jestliže se nadčasové
myšlení v přítomnosti
prosadí, stává se z něho dokonalost
sama, a to je atribut patřící výhradně
Bohu. Nepocházejí náhodu tyto
neobyčejné (nadčasové) myšlenky od
této nadpřirozené entity, čili od Boha?
Neříká se jen tak pro nic za nic: Má
talent od Boha!
Z toho lze vyvodit
pouze
jediný možný závěr:
nadčasové myšlenky mohou vypadat pomateně,
nebojím se tvrdit nedostupně, ba přímo
skandálně, což zesiluje nevšední
názor, že nepocházejí z
našeho světa, a právě tohle posiluje moje
přesvědčení, že bychom je neměli vůbec přehlížet
ani zamítat, zvlášť když jde
nejspíš o pomoc z takzvaných
„VYŠŠÍCH
SFÉR“. Jaký svět mám v tomto
kontextu vlastně na mysli, to raději ponechám na
čtenářově objektivním úsudku.
KONEC
REKLAMA